• O mnie
  • Blog
  • Portfolio
  • Nauka języka polskiego jako obcego
  • Korepetycje język polski
  • Korekta edytorska stron, blogów, książek, prac zaliczeniowych
  • Kontakt
O języku polskim po polsku :-)

O języku polskim po polsku :-)

  • O mnie
  • Blog
  • Portfolio
  • Nauka języka polskiego jako obcego
  • Korepetycje język polski
  • Korekta edytorska stron, blogów, książek, prac zaliczeniowych
  • Kontakt

📚 Liczebnik dla obcokrajowców – egzamin B1

Kiedyś był już wpis o liczebniku, ale nie były to szczegółowe informacje, a już tym bardziej nie były to informacje pod kątem egzaminu B1 z języka polskiego. Wymagania na egzamin B1 są zapisane w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego (możesz ją pobrać tutaj). Ten wpis zbiera całą wiedzę o liczebniku, która jest wymagana na egzamin B1.

Co musisz umieć na egzaminie z zakresu liczebnika? Ustawa w punkcie 2.2.1. Fleksja: 1) deklinacja: na s.30 zawiera następującą informację odmiana liczebników:
– odmiana liczebników porządkowych (np.: dwunasty, dwudziesty, pięćdziesiąty) – > tu uwaga, na poziomie A1 musisz znać liczebniki pierwszy, drugi, trzeci itd. i to nadal obowiązuje na poziomie B1
– odmiana liczebników głównych (np.: jeden, dwa, dwie; cztery, czterej, czterech; pięć, pięciu;
siedem, siedmiu);

LICZEBNIKI PORZĄDKOWE

Liczebniki porządkowe wyrażają kolejność i odmieniamy tak jak przymiotniki, czyli przez przypadek, liczbę i rodzaj. Rodzaj męskoosobowy ma tylko formy 1-4, czyli pierwsi, drudzy, trzeci, czwarci.

r. męskir. żeńskir. nijakir. niemęskoosobowy
zerowyzerowazerowezerowe
pierwszypierwszapierwszepierwsze
drugidrugadrugiedrugie
trzecitrzeciatrzecietrzecie
czwartyczwartaczwarteczwarte
piątypiątapiątepiąte
szóstyszóstaszósteszóste
siódmysiódmasiódmesiódme
ósmyósmaósmeósme
dziewiątydziewiątadziewiątedziewiąte
dziesiątydziesiątadziesiątedziesiąte
jedenastyjedenastajedenastejedenaste
dwunastydwunastadwunastedwunaste
trzynastytrzynastatrzynastetrzynaste
czternastyczternastaczternasteczternaste
piętnastypiętnastapiętnastepiętnaste
szesnastyszesnastaszesnasteszesnaste
siedemnastysiedemnastasiedemnastesiedemnaste
osiemnastyosiemnastaosiemnasteosiemnaste
dziewiętnastydziewiętnastadziewiętnastedziewiętnaste
dwudziestydwudziestadwudziestedwudzieste
trzydziestytrzydziestatrzydziestetrzydzieste
czterdziestyczterdziestaczterdziesteczterdzieste
pięćdziesiątypięćdziesiątapięćdziesiątepięćdziesiąte
sześćdziesiątysześćdziesiątasześćdziesiątesześćdziesiąte
siedemdziesiątysiedemdziesiątasiedemdziesiątesiedemdziesiąte
osiemdziesiątyosiemdziesiątaosiemdziesiąteosiemdziesiąte
dziewięćdziesiątydziewięćdziesiątadziewięćdziesiątedziewięćdziesiąte

I teraz odmiana przez przypadki dla wybranego liczebnika porządkowego:

PRZYPADEKLICZBA POJEDYNCZA
pierwszy/pierwsza/pierwsze
LICZBA MNOGA
pierwsi/pierwsze
Mianownik
(kto? co?)
pierwszy duży dom, pierwszy zdolny student / pierwsza zdolna studentka / pierwsze zdolne dzieckopierwsi zdolni studenci / pierwsze zdolne studentki
Dopełniacz
(kogo? czego?)
pierwszego dużego domu, pierwszego zdolnego studenta / pierwszej zdolnej studentki / pierwszego zdolnego dzieckapierwszych zdolnych studentów / studentek
Celownik
(komu? czemu?)
pierwszemu dużemu domowi, pierwszemu zdolnemu studentowi / pierwszej zdolnej studentce / pierwszemu zdolnemu dzieckupierwszym zdolnym studentom / studentkom
Biernik
(kogo? co?)
pierwszy duży dom, pierwszego zdolnego studenta / pierwszą zdolną studentkę / pierwsze zdolne dziecko pierwszych zdolnych studentów / zdolne studentki
Narzędnik
(kim? czym?)
pierwszym dużym domem, pierwszym zdolnym studentem / pierwszą zdolną studentką / pierwszym zdolnym dzieckiempierwszymi zdolnymi studentami / studentkami
Miejscownik
(o kim? o czym?)
pierwszym dużym domu, pierwszym zdolnym studencie / pierwszej zdolnej studentce / pierwszym zdolnym dzieckupierwszych zdolnych studentach / studentkach

LICZEBNIKI GŁÓWNE

1

Tutaj mamy formy:

jeden, jedna, jedno – ma odmianę zaimkowo-przymiotnikową, a czasownik występuje w 3. osobie liczby pojedynczej

jedni, jedne – używamy tylko do rzeczowników, które nie mają liczby pojedynczej i występują tylko w liczbie mnogiej, np. państwo, rodzice, drzwi, spodnie, a czasownik występuje w 3. osobie liczby mnogiej

PRZYPADEKLICZBA POJEDYNCZA
jeden/jedna/jedno
LICZBA MNOGA
jedni/jedne
Mianownik
(kto? co?)
jeden duży dom, jeden zdolny student / jedna zdolna studentka / jedno zdolne dzieckojedni mili rodzice / jedne duże drzwi
Dopełniacz
(kogo? czego?)
jednego dużego domu, zdolnego studenta / jednej zdolnej studentki / jednego zdolnego dzieckajednych miłych rodziców / dużych drzwi
Celownik
(komu? czemu?)
jednemu dużemu domowi, zdolnemu studentowi / jednej zdolnej studentce / jednemu zdolnemu dzieckujednym miłym rodzicom / dużym drzwiom
Biernik
(kogo? co?)
jeden duży dom, jednego zdolnego studenta / jedną zdolną studentkę / jedno zdolne dziecko jednych miłych rodziców / duże drzwi
Narzędnik
(kim? czym?)
jednym dużym domem, zdolnym studentem / jedną zdolną studentką / jednym zdolnym dzieckiemjednymi miłymi rodzicami / dużymi drzwiami
Miejscownik
(o kim? o czym?)
jednym dużym domu, zdolnym studencie / jednej zdolnej studentce / jednym zdolnym dzieckujednych miłych rodzicach / dużych drzwiach

2, 3, 4 oraz liczebniki, których ostatnim członem jest 2, 3, 4 (np. 22, 33, 44)

Tutaj mamy formy:

  • dwie, trzy, cztery – używamy do rzeczowników, które w l. pojedynczej były rodzaju żeńskiego, a czasownik występuje w 3. osobie liczby mnogiej, np. dwie kobiety siedziały, trzy herbaty leżały
  • dwa, trzy, cztery – używamy do rzeczowników, które w l. pojedynczej były rodzaju męskiego nieżywotnego lub nijakiego (uwaga na dzieci – liczebnik zbiorowy), a czasownik występuje w 3. osobie liczby mnogiej, np. np. dwa stoły są, dwa krzesła stoją
  • dwaj, trzej, czterej – używamy do rzeczowników, które są w liczbie mnogiej w rodzaju niemęskoosobowym, a czasownik występuje w 3. osobie liczby mnogiej, np. dwaj panowie siedzieli, trzej chłopcy będą się bawić
  • dwóch, trzech. czterech – używamy do rzeczowników, które są w liczbie mnogiej w rodzaju niemęskoosobowym, ta forma wymaga użycia w mianowniku rzeczownika w dopełniaczu, a czasownik występuje w 3. osobie liczby pojedynczej (ono), np. dwóch panów siedziało, trzech chłopców będzie się bawiło
PRZYPADEKLICZBA MNOGA NIEMĘSKOOSOBOWY
dwie/trzy/cztery dwa/trzy/cztery
LICZBA MNOGA MĘSKOOSOBOWY
dwaj/trzej/czterej dwóch/trzech/czterech
Mianownik
(kto? co?)
dwie/trzy/cztery mocne herbaty / dwa/trzy/cztery duże stołydwaj/trzej/czterej zdolni studenci / dwóch*/trzech/czterech zdolnych studentów
Dopełniacz
(kogo? czego?)
dwóch*/trzech/czterech mocnych herbat / dużych stołówdwóch*/trzech/czterech zdolnych studentów
Celownik
(komu? czemu?)
dwóm*/trzem/czterem mocnym herbatom / dużym stołomdwom*/trzem/czterem zdolnym studentom
Biernik
(kogo? co?)
dwie/trzy/cztery mocne herbaty / dwa/trzy/cztery duże stołydwóch*/trzech/czterech zdolnych studentów
Narzędnik
(kim? czym?)
dwoma/trzema/czterema mocnymi herbatami / dużymi stołamidwoma/trzema/czterema zdolnymi studentami
Miejscownik
(o kim? o czym?)
dwóch*/trzech/czterech mocnych herbatach / dużych stołachdwóch*/trzech/czterech zdolnych studentach
* możliwa też wersja dwu

5 (i więcej)

Tutaj mamy formy

  • pięć – używamy do rzeczowników, które są w liczbie mnogiej w rodzaju niemęskoosobowym, ta forma wymaga użycia w mianowniku rzeczownika w dopełniaczu, a czasownik występuje w 3. osobie liczby pojedynczej, np. pięć kobiet tańczy, siedem stołów stoi
  • pięciu – używamy do rzeczowników, które są w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym, a czasownik występuje w 3. osobie liczby pojedynczej (ono). np. pięciu studentów czekało
PRZYPADKILICZBA MNOGA NIEMĘSKOOSOBOWY
pięć/piętnaście/dwadzieścia
LICZBA MNOGA MĘSKOOSOBOWY
pięciu/piętnastu/dwudziestu
Mianownik
(kto? co?)
pięć/piętnaście/dwadzieścia mocnych herbat / dużych stołówpięciu/piętnastu/dwudziestu zdolnych studentów
Dopełniacz
(kogo? czego?)
pięciu/piętnastu/dwudziestu mocnych herbat / dużych stołówpięciu/piętnastu/dwudziestu zdolnych studentów
Celownik
(komu? czemu?)
pięciu/piętnastu/dwudziestu mocnym herbatom / dużym stołompięciu/piętnastu/dwudziestu zdolnym studentom
Biernik
(kogo? co?)
pięć/piętnaście/dwadzieścia mocnych herbat / dużych stołówpięciu/piętnastu/dwudziestu zdolnych studentów
Narzędnik
(kim? czym?)
pięciu/piętnastu/dwudziestu* mocnymi herbatami / dużymi stołamipięciu/piętnastu/dwudziestu* zdolnymi studentami
Miejscownik
(o kim? o czym?)
pięciu/piętnastu/dwudziestu mocnych herbatach / dużych stołachpięciu/piętnastu/dwudziestu zdolnych studentach
* możliwa też wersja pięcioma/siedmioma/piętnastoma/dwudziestoma
Spodobał Ci się mój wpis? Postaw mi kawę na buycoffee.to
5.00 avg. rating (89% score) - 1 vote
30 maja, 2021 Polski jako obcy
No Comments

📚Natywna aplikacja

📚Czasowniki łączące się z rzeczownikiem w celowniku

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Najwyżej oceniane

  • 📚Historia jednego sokolego gniazda (95%) - 5 votes
  • 📚Opust czy upust? (95%) - 5 votes
  • 📚Zczytać czy sczytać? (93%) - 15 votes
  • 📚Czasowniki łączące się z rzeczownikiem w narzędniku (92%) - 2 votes
  • 📚Ćwiczenia biernik liczba mnoga rodzaj męskoosobowy (92%) - 2 votes

Ostatnie wpisy

  • 📚 Wziąć na tapetę czy na tapet?
  • 📚 Zza czy za?
  • 📚 Ukamienować czy ukamieniować?
  • 📚 Tryb przypuszczający/warunkowy
  • 📚 Tryb rozkazujący w języku polskim

Najnowsze komentarze

  • 📚 Czas teraźniejszy w języku polskim | O języku polskim po polsku :-) - 📚 Aspekt w języku polskim
  • younike - 📚 Ukamienować czy ukamieniować?
  • Paweł - 📚 Ukamienować czy ukamieniować?
  • younike - 📚 Tryb rozkazujący w języku polskim
  • dobra rada - 📚 Tryb rozkazujący w języku polskim

Kategorie

2010-2022 Wszelkie prawa zastrzeżone (znak słowno-graficzny graficzny objęty ochroną patentową RP)
Dumnie wspierane przez WordPressa | Motyw: Neblue by NEThemes.
  • Regulamin
  • Mapa serwisu
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie: narzędzia analityczne (Google Analytics), marketingowe (Google AdSense). Szczegóły znajdziesz na stronie Polityka prywatności
Jeżeli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies, kliknij w przycisk "Rozumiem i akceptuję". Jeżeli chcesz edytować ustawienia plików cookies, kliknij w przycisk "Ustawienia".
UstawieniaRozumiem i akceptuję
Informacja o ciasteczkach

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT